Op deze pagina vind je filmpjes die bij de volgend hoofdstukken horen:

Hoofdstuk 5 - oppervlakte
Hoofdstuk 6 - formules met haakjes, kwadraten en wortels
Hoofdstuk 7 - ruimtefiguren

Voor sommige hoofdstukken zul je wat verder naar beneden moet scrollen. Heel veel plezier en succes!

Hoofdstuk 5 - oppervlakte 

Oppervlakte driehoek

In dit filmpje leer je hoe je de oppervlakte van een driehoek moet berekenen.

Oppervlakte parallellogram 

Een parallellogram is een vlakke figuur. Ook van dit vlakke figuur kun je de oppervlakte berekenen. Bekijk het filmpje om er achter te komen hoe dat werkt. 

Oppervlakte vierhoek

Van elke vlakke figuur kun je de oppervlakte berekenen, maar niet voor elke vlakke figuur hebben we daar een formule voor. Een vlakke figuur met 4 hoeken noem je een vierhoek. Bekende vierhoeken zijn de rechthoek en het vierkant. Wanneer je de oppervlakte van een vierhoek wilt berekenen kan dat doormiddel van de methode ‘inlijsten’. In het filmpje wordt uitgelegd hoe je dat kan doen. 

Oppervlakte onbekend figuur

De oppervlakte van een figuur met meer dan 4 hoeken kun je berekenen. Dit kost iets meer handelingen, maar met behulp van dit filmpje kom je daar vast uit.

Oppervlakte en omtrek cirkel

De oppervlakte en omtrek van een cirkel kun je berekenen met een formule. In het filmpje wordt uitgelegd hoe je dat aan kan pakken.

Hoofdstuk 6 - formules met haakjes, kwadraten en wortels

Rekenvolgorde

Je mag niet zomaar een som van links naar rechts uitrekenen. Dit moet volgens een bepaalde volgorde. In klas 1 heb je een gedeelte van de rekenvolgorde geleerd. In dit filmpje laat ik je de hele rekenvolgorde zien. 

Formules gebruiken

Een formule gebruiken is vaak een kwestie van getallen op de juiste plek invullen. Soms ziet een formule er ingewikkeld uit omdat er haakjes een deelstrepen staan. Ik laat je zien hoe je dit op je rekenmachine moet invullen.

Hoofdstuk 7 - ruimtefiguren

Tekenen in 3D

Een balk en een kubus zijn vaak in 3D getekend. Het lijkt dan net alsof het echt een figuur is waar je omheen kunt lopen. Het tekenen en van een balk en een kubus gaat volgens een stappenplan. In het filmpje leer je stap voor stap hoe jij een deze ruimtefiguren in 3D kunt tekenen. 

Aanzichten tekenen

Je kunt een bouwer van verschillende kanten bekijken en steeds iets anders zien. Dat betekend dat het bouwwerk vanuit elk perspectief er anders uitziet. Bekijk het filmpje en leer hoe je verschillende aanzichten van een bouwwerk kunt tekenen. 

Inhoud berekenen

In voorgaande filmpjes heb je kunnen leren hoe je een ruimtefiguur kunt tekenen. In dit filmpje leer je de inhoud van verschillende ruimtefiguren te berekenen.